Wednesday, August 3, 2011

Penoda dan Musafir Ramadhan

Bulan Ramadhan datang lagi . Gua memang dah ready lama . Kalau ada puasa ganti memang gua dah ganti awal awal . Kalau ada la . Bulan Ramadhan bulan yang mulia . Terkandung di dalamnya sejuta satu nikmat yang Allah berikan . Bulan ni bukan sekadar mencari jubah dan ketayap buat tarawih tetapi lebih daripada itu . Gua ada karang satu puisi pasal Ramadhan tapi yang ni tak habis tacap lagi . Hehe

Musafir Ramadhan

Pabila fajar
Berkunjung megah
Tewaslah Imsak
Berlalu muram
Itu hanya
Lumrah kitaran
Dalam purnama
Ramadhan Al-Mubarak

Kompas iman
Jadi pedoman
Buat musafir
Melawan terik
Nafsu serakah
Ibadah dan niat
Menjadi sayap
Memacu diri
Menuju berjuta
Redha dan rezeki
Kurniaan Ilahi

Syaitan nirojim
Terikat berantai
Bukan bermakna
Tiada musuh
Untuk ditentang
Nafsu dan penoda
Kadang mencuba
Mencabul niat
Tulus dan suci

Tabahkan nurani
Mengejar keberkatan
Berbekal keinsafan
Kuatkan langkah
Menuju syurga
Impian semua
Musafir Ramadhan


*********
Yang ni pulak karya brader keranda . Gua tolong bagi isi kat mana yang patot . Tacap sikit saja tapi tak habis lagi . Nak kena bagi unsur syaiton tu real jadi terpaksa tacap lebih sikit . Nak buat rujukan pasal syaiton ni bukan mudah . Kena kaji dalam dalam baru dapat syaiton punya feel . Gua ada jugak rujuk kat member yang macam setan tapi tak jadi sebab bukan pure setan . Gua pun kadang kadang setan jugak . Tapi lama lama rasa nak insaf jugak .

Penoda Ramadhan

Montok dan mantap
Berselimut
Baju sendat
Tonggek dan padat
Ditutupi
Jeans ketat
Mereka ini
Duta syahwat

Terbogel aurat
Dosa sama sama
Mendapat
Pada mata
Menjamah
Juga melihat

Kalam kata
Tiada bertapis
Menyembur ucapan
Berirama fitnah
Carut marut
Maki
Herdik
Itu lirik
Penyedap melodi
Tari lidah
Si duta khabar

Syaitan di rejam
Di rantai
Tertambat
Balacinya ramai
Tenteranya
Ampuh dan kuat

Menipis pahala
Dek mata
Menebal dosa
Dek lidah
Tergoyah iman
Di dada
Dek si penoda
Ramadhan yang mulia


- Puisi 'Penoda Ramadhan' ni tak habis tacap lagi . Hehe
- Gua ada karang puisi pasal zaujah . Mungkin esok gua publish . Maaf


sumber kotak komen : belog Adib Yusoff ( http://adibyusoff.blogspot.com/2011/04/cara-berkesan-tingkatkan-trafik-blog.html#ixzz1Qcce2MoH ) . Lelaki ensem dan berperangai bukan haramjadah .

Sekian..Assalam